Terrängbilsutbildning
Denna dagen har inte varit alltför pjåkig måste jag säga!!
Denna beryktade dag var dagen som vi skulle dels få utbildning på terrängbilar alltså GW, Terrängbil 11 och minibuss. Ok minibussen är väl egentligen ingen terrängbil men vi skulle köra den iaf. Men denna dag var också känd för att vi sex som var utvalda till denna utbildning skulle få träffa Löjtnant Petschler. Nu kanske detta inte säger er så mycket men Löjtnant Petschler har bl.a deltagit i Sveriges starkaste man tävlingar o.s.v.
Om ni inte har fattat bilden kan jag glädja (eller sörja) er med att jag kommer nog snart göra ett ytterligare inlägg där jag beskriver några befäl vi har eftersom vi har fått några nya nu sen dom första månaderna.
Petschler var iaf en skön person som var trevlig att snacka med, vi lärde oss mycket av honom. Dagens höjdpunkt var ju när vi skulle "plöjja" igenom en halv meter snö med GW:n och Terrängbil 11. Rådet vi fick: Plattan i botten!!!
Förutom att få gasa runt i snön så har vi fått sätta på och ta av snökedjor eller slirskydd som det så fint heter, det var ganska kallt eftersom det skulle göras i vår helvetiska -25 C kyla.
När allt det var klart var det dags för en tur på stan och slutsatsen när vi var färdig var att Terrängbil 11 inte är byggd för asfalterade vägar, särskilt inte isiga sådana. Att köra T11 bilen på vägen var som att åka i en låda med fyra hockeypuckar som hjul. Det fanns inget grepp alls och jag överdriver inte om bromssträckan var 400m, livsfarligt. :P
En viss person häruppe som är från dalarna var väldigt nära att köra in i en annan bil också med GW:n. Det blev en bilkö som han inte uppfattade och bilen gled iväg trots att han bromsade så han fick styra bort den mot en snödriva istället, nackdelen var ju att i snödrivan fanns en lyktstolpe som var 1 dm ifrån att få ett blåmärke av våran GW. Vill bara klargöra att detta hände vid en rondell precis bredvid en busshållplats. Alltid kul med publik.
Kvällstjänst var det ikväll också som bestod av elsäkerhetsutbildning. Den tog ca 3 timmar men som egentligen bara gick ut på två saker: Stoppa inte olämpliga saker i kontaktuttaget och bryt alltid strömmen innan du ska försöka åtgärda något fel. Lite onödigt mycket tid men det behövdes säkert för vissa.
Nu ska jag packa inför morgondagen då vi ska få resa en högantenn i kylan....yaaay.
pusshej
Denna beryktade dag var dagen som vi skulle dels få utbildning på terrängbilar alltså GW, Terrängbil 11 och minibuss. Ok minibussen är väl egentligen ingen terrängbil men vi skulle köra den iaf. Men denna dag var också känd för att vi sex som var utvalda till denna utbildning skulle få träffa Löjtnant Petschler. Nu kanske detta inte säger er så mycket men Löjtnant Petschler har bl.a deltagit i Sveriges starkaste man tävlingar o.s.v.
Om ni inte har fattat bilden kan jag glädja (eller sörja) er med att jag kommer nog snart göra ett ytterligare inlägg där jag beskriver några befäl vi har eftersom vi har fått några nya nu sen dom första månaderna.
Petschler var iaf en skön person som var trevlig att snacka med, vi lärde oss mycket av honom. Dagens höjdpunkt var ju när vi skulle "plöjja" igenom en halv meter snö med GW:n och Terrängbil 11. Rådet vi fick: Plattan i botten!!!
Förutom att få gasa runt i snön så har vi fått sätta på och ta av snökedjor eller slirskydd som det så fint heter, det var ganska kallt eftersom det skulle göras i vår helvetiska -25 C kyla.
När allt det var klart var det dags för en tur på stan och slutsatsen när vi var färdig var att Terrängbil 11 inte är byggd för asfalterade vägar, särskilt inte isiga sådana. Att köra T11 bilen på vägen var som att åka i en låda med fyra hockeypuckar som hjul. Det fanns inget grepp alls och jag överdriver inte om bromssträckan var 400m, livsfarligt. :P
En viss person häruppe som är från dalarna var väldigt nära att köra in i en annan bil också med GW:n. Det blev en bilkö som han inte uppfattade och bilen gled iväg trots att han bromsade så han fick styra bort den mot en snödriva istället, nackdelen var ju att i snödrivan fanns en lyktstolpe som var 1 dm ifrån att få ett blåmärke av våran GW. Vill bara klargöra att detta hände vid en rondell precis bredvid en busshållplats. Alltid kul med publik.
Kvällstjänst var det ikväll också som bestod av elsäkerhetsutbildning. Den tog ca 3 timmar men som egentligen bara gick ut på två saker: Stoppa inte olämpliga saker i kontaktuttaget och bryt alltid strömmen innan du ska försöka åtgärda något fel. Lite onödigt mycket tid men det behövdes säkert för vissa.
Nu ska jag packa inför morgondagen då vi ska få resa en högantenn i kylan....yaaay.
pusshej
Kommentarer
Trackback